środa, 26 listopada 2008

Jak rozbudować Celestię (2): Skrypty.

Celestia posiada język skryptowy, umożliwiający przygotowanie czy to prezentacji, czy też materiałów edukacyjnych. Aby przekonać się jak to działa, najlepiej uruchom Celestię, następnie wywołaj menu File-> Open script i wybierz plik demo znajdujący się w głównym folderze Celestii: Po kliknięciu Otwórz uruchomi się prezentacja oprowadzająca nas po paru miejscach kosmosu Celestii: Możemy ją przerwać w każdej chwili klawiszem Esc. Skrypty zapisane są w plikach o rozszerzeniu .cel lub .celx. które z reguły zapisywane są albo w głównym folderze Celestii albo w podfolderze o nazwie Scripts. W tym drugim przypadku znajdą się one na liście wyświetlanej po wywołaniu menu File-> Scripts: Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby plik skryptu zapisać w folderze o innej, dogodnej dla nas nazwie. Skrypty pisane są albo w specyficznym dla Celestii języku, którego składnię można znaleźć w opracowanym przez Don'a Goyette podręczniku CEL Scripting Guide - version 1.0g for Celestia 1.3.1 albo w języku LUA, którego implementacja w Celestii została opisana tu. Nie czas i miejsce tu by opisywać składnię tych języków - byłby to materiał na parędziesiąt postów. Ważne natomiast jest to, że użytkownicy Celestii stworzyli całą bazę różnorodnych skryptów znajdującą się w repozytorium Celestii. Znaleźć tam można skrypty poświęcone prezentacji planet (np. Tour of Jupiter), zjawisk astronomicznych (np. Venus transit 2004), misji kosmicznych (np. Deep Impact) oraz wiele innych. Dla osób znających angielski instalacja skryptów nie powinna stanowić problemu - instrukcje stworzone przez autorów z reguły dokładnie mówią co i gdzie rozpakować. Gorzej, gdy ktoś angielskiego nie zna - ponieważ w archiwach ze skryptami często znajdują się dodatkowe tekstury czy modele, nie zawsze instalacja jest typowa. Dlatego też w kilku kolejnych postach z tej serii postaram się przybliżyć instalację paru z nich.

Brak komentarzy: