piątek, 7 listopada 2008

Rok Astronomii 2009 w Żaganiu.

Podczas gdy serwer "oficjalnego" organizatora obchodów Międzynarodowego Roku Astronomii 2009 do znudzenia wyświetla skądinąd bardzo efektowny trailer, w sieci zaczyna się pojawiać co raz więcej śladów przygotowań do tego wydarzenia różnych bardziej i mniej formalnych grup. Wczoraj trafiłem na stronę ASTRONOMIA 2009. ŻAGAŃ - MIĘDZYNARODOWY ROK ASTRONOMII. Co ciekawego tam znalazłem?
1. Listę organizacji zaangażowanych w projekt - myślę że może być to modelowy przykład tego, jak różnorodne instytucje mogą ze sobą współpracować przy realizacji Roku Astronomii 2009.
2. Polski zwiastun międzynarodowego roku astronomii 2009 w wersji YouTube oraz logo Odkryj Wszechświat dla Siebie.
3. Galerie: Pokaz Układu Słonecznego oraz Spacer po Układzie Słonecznym.Galerie te bardzo dobrze dokumentują wykonanie modelu Układu Słonecznego w oparciu o makiety planet umieszczone w odległościach proporcjonalnych w skali do odległości rzeczywistych.
4. Biografię Jana Keplera - w wersji o wiele bogatszej niż ta na Wikipedii. Wspomnę tutaj że to właśnie Żagań był jednym z ostatnich miejsc zamieszkania tego wybitnego astronoma.
5. Tekst o programie planetarium na komórkę - jak się wydaje podobnym to tego, o którym pisałem już kiedyś.
Oczywiście to co opisałem powyżej to tylko parę zupełnie subiektywnie wybranych przeze mnie ciekawostek, zaś zawartość strony bynajmniej nie ogranicza się do nich.
Na koniec jeszcze chciałbym zamieścić krótkie teksty, które znalazłem w artykule Patrzenie w gwiazdy oczami poety:
Nikt z nich nie patrzy co ma pod nogami, a każdy zbadać chce przestworza nieba. Quintus Ennius
Ci, którzy próbują sięgnąć gwiazd, Często potykają się o trawy. Edmund Spencer (1579)
Pewien Klery wedrował czas długi, Chcąc z gwiazd wyczytać, co się rychło zdarzy, Aż w dół się zwalił, bo nie zauważył jamy po marglu. Geoffery Chaucer (1390)
Dobre;)

Brak komentarzy: